De Europese game-industrie: een sleutelspeler in de digitale toekomst
Tijdens het mandaat van 2019-2024 heeft de Europese Unie een belangrijke herziening van het digitale beleid doorgevoerd, met als ambitie om Europa klaar te maken voor het digitale tijdperk. Het doel was om innovatie te stimuleren en economische groei te bevorderen. Gedurende deze vijf jaar groeide de Europese videogame-industrie met 16%. De Europese game-industrie is nu goed voor een waarde van €24 miljard en biedt werk aan 110.000 hooggekwalificeerde werknemers verspreid over het continent.
Naast de economische impact speelt de game-industrie ook een belangrijke rol in de maatschappij. Zo speelt 53% van de mensen in Europa videogames, 46,7% daarvan zijn vrouwen en meisjes. De gemiddelde leeftijd van een speler is 32 jaar. Games bieden niet alleen uren aan entertainment, maar dragen ook bij aan de ontwikkeling van belangrijke digitale vaardigheden, vooral bij jongeren. Uit onderzoek blijkt zelfs dat meisjes die videogames spelen drie keer meer kans hebben om later een studie in STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) te volgen.
Voor het mandaat van 2024-2029 roept onze sector de Europese beleidsmakers op om videogames te erkennen als een sector met eigen waarden, specifieke behoeften en vereisten. Dit is essentieel om toekomstige groei te stimuleren. Deze is cruciaal om Europa te ondersteunen in het bereiken van duurzamere groei en om technologische en digitale transities te bevorderen.
De Europese game-industrie heeft een sterke basis en veel potentieel en blijft een belangrijke rol spelen in de digitale toekomst van Europa.
Het volledige manifest is te downloaden via deze link.